Publicerad i Utan Gräns.
Ett reportage av Tony Falcenclou 1994.
Ett reportage av Tony Falcenclou 1994.
I en svunnen tid var reinkarnationsläran ett vida begrepp överallt i Afrika, Europa, Amerika och Asien. Många människors tankar kretsade just runt huruvida det finns liv efter detta. Då som nu är reinkarnationsläran en levande verklighet för miljarder människor runt vår planet.
Grunden kan man säga är de två stora dominerande religionerna hinduismen och buddhismen. I flera hundra år var reinkarnationsläran en del av den kristna religionen. På 1500-talet förbjöds slutligen reinkarnationsteorin på ett kyrkomöte i Konstantinopel. Så här formulerade sig kyrkomötet när man förbjöd den inom urkristendomen accepterade tron på reinkarnationsläran:
”Var och en som stöder den mystiska framställningen om själens tidigare tillvaro och dess följder av (lagen om sådd och skörd) utstakade återkomst ska vara fördömd.”
Detta officiella fördömande kom på det ekumeniska konciliet i Konstantinopel på 550-talet, av kyrkofader Origenes.
”Var och en som stöder den mystiska framställningen om själens tidigare tillvaro och dess följder av (lagen om sådd och skörd) utstakade återkomst ska vara fördömd.”
Detta officiella fördömande kom på det ekumeniska konciliet i Konstantinopel på 550-talet, av kyrkofader Origenes.
Det märkligaste är att de flesta än idag lever efter denna dogm, men jag tror att den nya generationen Sökare är mera öppna för reinkarnationsteorin. Om man ser på kyrkan så är motståndet fortfarande kompakt.
Jag var med i en studiecirkel 1993, som handlade om ”vad tror du på” – en studiecirkel om livsåskådningsfrågor och kristen tro. På dessa sammankomster ställde jag frågor om just reikarnationsteorin! Ingen, absolut ingen trodde att det någonsin har funnits någon reinkarnationslära inom den kristna religionen. Prästen då, undrar ni säkert? Ja, hon ville inte ens diskutera frågan, det var en fråga hon helt tog avstånd ifrån.
Här följer några bibelcitat:
Jesus frågade lärjungarna ”Vem säger folket människosonen vara?” (Matt. 16:13) Lärjungarna svarade: ”Somliga säger Johannes döpare, andra Elias, andra åter Jeremias eller en annan av profeterna.”
Observera att Jesus frågade vem folket trodde att han hade varit, inte om han hade levt förut. Det tog han för givet att alla kände till.
Det berättas i (2 Kon. 2:11) att profeten Elia gör en himmelsfärd i en vagn av eld. I nya testamentet sägs det på flera ställen att Elia har kommit tillbaka, d v s reinkarnerats. Han lär ha återfötts som Johannes döpare (Matt. 17:10-13). Det finns även en del intressanta undersökningar på området. Jag kommer då att tänka på en undersökning om barn och deras minnen av tidigare liv.
Den amerikanska psykiatern och professorn Ivan Stevenson har kommit fram till att uttalanden från barn under sex år är de mest tillförlitliga. För det första tycks det vara så att barn oftare än vuxna antyder om tidigare liv. För det andra har de i regel ett mycket begränsat erfarenhetsmaterial att konstruera fiktiv (uppdiktade/inbillade) upplevelser ifrån.
I väst är människor i allmänhet okunniga om eller fientliga inställda till reinkarnationsidén. Om ett barn börjar tala om en tidigare existens, betraktas detta antingen som fantasier eller medveten lögn, kanske till och med som ett anfall av sinnesförvirring. Sådana barn blir åthutade och uppmanade att ”sluta med dom där dumheterna”. Vad vi än tänker om livet och dess fortsättning så måste vi lära oss att lyssna på de människor Som har upplevelser av tidigare liv. Det finns inget värre för en medmänniska att råka ut för än att inte bli trodd. Av den anledningen så är det väldigt få som vågar träda fram och delge oss sina upplevelser. Så kom ihåg att, om en människa delger er en upplevelse så är den självupplevd och måste därför tas på allvar.
Ingen av oss sitter inne med svaren om livet, om ni stöter på någon som påstår sig ”veta”, så akta er. Om jag hade några svar vore jag unik som människa. Vad ni ska tro avgörs av vad ni känner inombords.
Rent privat så tror jag själv på reinkarnation, eftersom jag själv pratar med dom på andra sidan.
Det berättas i (2 Kon. 2:11) att profeten Elia gör en himmelsfärd i en vagn av eld. I nya testamentet sägs det på flera ställen att Elia har kommit tillbaka, d v s reinkarnerats. Han lär ha återfötts som Johannes döpare (Matt. 17:10-13). Det finns även en del intressanta undersökningar på området. Jag kommer då att tänka på en undersökning om barn och deras minnen av tidigare liv.
Den amerikanska psykiatern och professorn Ivan Stevenson har kommit fram till att uttalanden från barn under sex år är de mest tillförlitliga. För det första tycks det vara så att barn oftare än vuxna antyder om tidigare liv. För det andra har de i regel ett mycket begränsat erfarenhetsmaterial att konstruera fiktiv (uppdiktade/inbillade) upplevelser ifrån.
I väst är människor i allmänhet okunniga om eller fientliga inställda till reinkarnationsidén. Om ett barn börjar tala om en tidigare existens, betraktas detta antingen som fantasier eller medveten lögn, kanske till och med som ett anfall av sinnesförvirring. Sådana barn blir åthutade och uppmanade att ”sluta med dom där dumheterna”. Vad vi än tänker om livet och dess fortsättning så måste vi lära oss att lyssna på de människor Som har upplevelser av tidigare liv. Det finns inget värre för en medmänniska att råka ut för än att inte bli trodd. Av den anledningen så är det väldigt få som vågar träda fram och delge oss sina upplevelser. Så kom ihåg att, om en människa delger er en upplevelse så är den självupplevd och måste därför tas på allvar.
Ingen av oss sitter inne med svaren om livet, om ni stöter på någon som påstår sig ”veta”, så akta er. Om jag hade några svar vore jag unik som människa. Vad ni ska tro avgörs av vad ni känner inombords.
Rent privat så tror jag själv på reinkarnation, eftersom jag själv pratar med dom på andra sidan.
Hälsningar
Tony Falcenclou
Tony Falcenclou
DEN NYA TIDSÅLDERN OCH SKAPELSEN
Ett reportage av Tony Falcenclou 1995. Publicerad i Utan Gräns.
Filosofen Stefan Hlatky ger sin teori
Vi kan aldrig förena tro och vetande om vi inte förutsätter att det finns en verklighet som består – bakom de absoluta föränderliga som vi lever i. Om vi gör det och tänker oss helheten som ett medvetet bestående vara – som inom sig uttrycker skapelsen – så är problemet löst.
Det säger den ungerskfödde filosofen Stefan Hlatky, vars enhetsteori om tillvarons yttersta orsak och mening kan hjälpa oss in i den nya tidsåldern som allmänt förväntas. Hlatky byter helt enkelt ut vetenskapens tomrumstanke mot teologernas tanke på ett bestående vara. Och – allt är förenat, allt är ett!
MYSTISKA KRAFTER
Människan kan förstå och bli förstådd – befriad från känslan av kluvenhet och sitt dualistiska, motsägelsefulla tänkande. Den moderna fysiken har visat att skapelsen inte är ett verk av bestående delar – utan en vågmekanisk aktivitet:
Att vi lever i en skenverklighet – precis som människan alltid vetat när hon vänt sig inåt och bedrivit meditativ forskning.
Forskarna har förgäves sökt efter skapelsens minsta byggstenar. Det finns inget bestående i skapelsen – allt är vågmekaniskt, tredimensionella bildprojektioner. Det bekräftas genom den moderna fysiken. Med våra sinnens hjälp kan vi bara konstatera, att ytterst råder mystiska krafter, säger Stefan Hlatky. Det är här vi måste tillgripa filosofisk eftertanke. Varifrån härrör krafterna? Vem skapar? Vi kan ju inte se någon orsak.
Hlatky förutsätter alltså skapandet utgår från ett oförändrat bestående vara. För att kunna vara orsak i ordets egentliga mening så måste detta vara ett om sig själv medvetet väsen.
TILLFREDSTÄLLA NÅGOT BEHOV
Här blir namnet Gud aktuellt. Han förutsätter att aktiviteten är meningsfull, d v s att den syftar till att tillfredsställa något behov. Det är vad som kännetecknar den allmängiltiga logiken – den är behovsstyrd. Vad är det han tror? Jo, att Gud som helhet inom sig skapar för att kunna tala till sina delar – oss – för att ge sig tillkänna och tillfredsställa sitt behov av sällskap, av kärlek till oss. ”Gud behöver, Gud vill spegla sig i likasinnade”, som Hlatky uttrycker det.
Själva är vi delar, instängda i Guds kropp liksom cellerna i människans kropp. Men i den positionen har Gud och vi inget som helst utbyte av varandra. Gud vill bli förstådd av oss och det är därför som Gud genom vibrationsfenomen åstadkommer en tredimensionell skenbild, där vi som medvetanden blir projicerade i skapande kroppar för att få rörelsefrihet och perspektiv.
KÄRLEK TILL ALLT
Detta för att vi skall kunna förstå varandra och därigenom också förstå Gud. Gud är medveten om oss och vill att vi ska vara gudsmedvetna, helhetsmedvetna, så att vi uppleva odelad kärlek till hela tillvaron. I skapelsen är vi förenade med Gud liksom rösten är med den som talar. Mellan oss och Gud finns en absolut likhet – vi är samvetande, medvetande – och en absolut olikhet: Bara Gud kan skapa; vi kan blott återverka på skapelsen. Avsikten med skapandet skulle alltså enbart vara gott. Vad är då problemet? Vårt intryck av skapelsen är absolut föränderligt. Därför inriktar vi oss på att förändra, istället för att förstå den som en given ordning. Men ju mer vi försöker att förändra, desto värre röra ställer vi till med – vår inbillade makt förbyts i vanmakt. Vi kan inte ha makt över naturen, eftersom vi själva ingår som delar i den. Vi är alltså inga Gudar och kan heller aldrig utveckla oss till att bli det. Vi kan inte spela roller som vi inte har tilldelats.
DET ÄR EN NATURLAG!
Hlatky nämner den mänskliga egoismen som alla kulturers stora problem. Det är egot, Jag – medvetandet, som vi barn infostras i som han ser som hindret. Vi inbillar oss att vi är unika personligheter, skilda från omvärlden. Därför skapar vi egna ideverkligheter som vi lever i. Så länge vi gör det så kan vi inte, så vill vi inte förstå varandra som likar. Vi fastnar helt enkelt i våra yttre olikheter – i hierarki och påtvingad maktkamp om vems mening som skall råda och hur ordningen skall förändras. Detta tvingar oss till ett ändlöst lagstiftande – som saknar verkan så länge vi lever i tron att vi är ”fria och oberoende”, av hela verkligheten. Lika länge tvingas vi leva med ensamheten, ångest, krig och miljöförstöring. Dialog för ömsesidig förståelse är inte möjlig – varje maktmedvetet ego kämpar för sin existens, fruktar förändringar och försvarar sina begränsningar på alla sätt, från debatt till världskrig.
Hlatkys teori utgår ifrån att den skenverklighet som vi lever i måste vara gemensam. Sanningen är inte relativ – den kan kännas igen av alla. Men för att vi ska kunna förstå varandra med språkets hjälp måste vår språkverklighet vara uderordnad och beskriva den verklighet som vi lever i. Idag är det tvärtom – det är därför som vi har alla dessa olika religioner, filosofier och politiska ideologier. Med en gemensam gudstro med bevarad meningsfråga så behövs inga moral lagar. Då kan vem som helst förstå vad han eller hon har att rätta sig efter.
TVÅ SIDOR
Hlatky tror också, att skapelsen har två sidor – härstädes och insides. När vi dör på ena sidan så föds vi på den andra och omvänt.
Medvetandet är vad vi är – det som är kvar, när våra fysiska kroppar är förbrukade. Men jag tror inte att det är meningen att vi skall vistas på den ena sidan och längta till den andra. Jag tror att vi skall älska tillvaron var vi än råkar vistas. Ingen har någonsin sett Gud, sägs det. Kan vi inte ens hoppas? Nej, eftersom vi ingår i Gud som delar så kan vi inte se Gud utifrån, Vi kan inte ställa oss utanför hela verkligheten – även om det är just vad vi inbillar oss när vi försöker att utforska den. Och vi kan heller aldrig falla ur den – som medvetanden måste vi vara eviga existenser.
FLYDDE FRÅN UNGERN
Stefan Hlatky, som fyller 77 år den 2 januari, bor i Stockholm. Han flydde från sitt hemland, Ungern, 1948 – han stod inte ut med den tiden kommunistiska åsiktsförtryck. Enhetsteorin formulerade han i slutet av 1960-talet. Den har presenterats på utställningar, samt på Svenska Dagbladet ”idagsida” 1981 och i radioprogrammet ”Det gäller livet” 1990. i verksamheten ”Vidga samtalet” ställer Hlatky en gång i veckan upp i ABF-huset i Stockholm för att få opposition på sin teori. För varje dag får han emellertid enbart bekräftelser: Hela verkligheten verkar tränga sig på oss allt mer för att bli förstådd. Och vi kan förstå – bara vi släpper fram vår så förträngda, allmängiltiga logik – även kallat det sunda förnuftet eller det öppna barnasinnet.
Publicerad i Utan Gräns 1995. Ett reportage av Tony Falcenclou
PSI-spåret
Göte Andersson, konstnär från Värmland har i flera år gjort undersökningar som visar att man med slagruta kan följa ett stråk eller spår, av Göte kallat PSI-spåret, som utgår från en så kallad sändare och tar sig fram till gömda eller borttappade föremål. På så sätt kan man leta rätt på föremål utan att använda sig av de vanliga fem sinnena.
Det var 1987 som Göte upptäckte att man kan spåra sin egen tanke. I TV –programmet ”Möte med det okända” demonstrerade han och slagrutemannen Leif, psi – spåret? Så här berättar Göte själv när jag frågar.
Jag har en ovanligt stark förmåga till inre visualisering, vilket har kommit att spela en stor roll i mitt experimenterande. Genom denna förmåga har jag tränat mig till att projicera eller rikta mitt medvetande utanför mig själv genom att koncentrera mig på t ex ett föremål, en person eller en speciell plats. Det verkar inte som om avståndet har någon betydelse, det kan vara allt från några tiotals meter till flera mil. När jag väl har etablerat denna förbindelselänk mellan det valda målet och mig själv, eller rättare sagt, den plats där jag befann mig i koncentrations- ögonblicket, börjar processen med att lokalisera det spår eller stråk, av mig kallat PSI– spåret, som tycks ha etablerats mellan dessa två platser.
Som detektor används för det mesta en person som är duktig på att gå med slagruta. Under mina försök har jag kunnat samarbeta med mer än tio kapabla slagrutegångare, som alla, mer eller mindre, har givit goda resultat. Slagrutepersonen går i cirklar runt den plats, där jag sitter, eller där jag har suttit och koncentrerat mig på min visualiseringsuppgift. Vanligtvis i experimentsituationer sker detta utomhus på ett lagom stort fält. Varje gång slagrutepersonen får ett utslag markeras detta på marken. Han går både motsols och medsols för att vara säker i sin avläsning, säger Göte. När nog med träffpunkter har registrerats drar man allmäna slutsatser om stråkets riktning, rätlinjighet m.m. Denna teknik går bra över kortare sträckor, som ett par hundra meter. Om avståndet är mycket större, kilometer eller mil, är detta naturligtvis mycket svårare.
Genom en väns förmedling kom jag i kontakt med Karl Einar Jansson, en slagruteman som ofta anlitats i samband med att man letat efter vatten. När vi först träffades demonstrerade jag fenomenet att åstadkomma ett PSI – spår. Det visade sig att han lätt kunde registrera det med slagrutan, det blev kraftfulla utslag.
Vid ett tillfälle i början av vår bekantskap fick jag idén att pröva en annorlunda variant av visualisering och sändning. Karl-Einar var villig att vara med i ett sådant försök. Vi letade upp en lämplig sändarplats runt hans hem, som var fri från störningar och satte igång med försöket. Jag berättade givetvis inte i förväg vilken mål plats jag valt ut att tänka på, i annat fall hade det varit ointressant. Vid försöket visualiserade jag att jag befann mig i Karin Erikssons hem, cirka 20 km söderut från Karl-Einars hem. Efter det att sändningsmomentet var klart, detekterade Karl-Einar runt mig i en cirkel både med och motsols och fick distinkta utslag.
PSI – spårets kurs registrerades sedan ut efter en ganska lång siktsträcka och markeringar gjordes så noggrant som möjligt. Det är vid dessa försök viktigt att få en så rak linje som möjligt. När Karl- Einar var klar tog jag fram karta och kompass och kontrollerade. Till vår stora glädje och överraskning pekade PSI-spåret exakt mot Karins hem!
Kanske PSI-spåret är förklaringen till att exempelvis hundar kan hitta tillbaka till sina forna hem, om de byter ägare och transporteras avsevärda sträckor till en främmande ort. Enligt anekdotiska källor finns mycket rörande exempel på att hundar kan återvända, trots att de transporterats till platser som legat 20 till 25 mil bort. Kanske är det så att dessa hundar genom sin längtan hem skapar inre mentala bilder och visualiserar sitt forna hem, eller husse och matte. Det kan tänkas att de då kan etableras PSI-spår, som djuren s.a.s kan navigera efter. Kanske det hos djur finns något som är analogt eller identiskt med radiestesikänslighet hos människor, så att de kan känna sina egna PSI-spår.
En sak man inte kan undgå att fråga sig i sammanhanget är om den här förmågan att skapa ett tankespår är unik för Göte! Så är emellertid inte fallet utan det har visat sig att en hel mängd människor har förmågan att kunna visualisera föremål på ett sådant sätt att ett PSI-spår uppstår.
Förutom att PSI-spåret är en företeelse som är högintressant för parapsykologer, i och med att det är ett paranormalt fenomen som går att upprepa och på så vis bevisa vetenskapligt, så kan man också ha en del praktisk nytta av det. Man kan använda det till att lokalisera försvunna människor och djur, man kan även använda det till att hitta borttappade saker, under förutsättning att man vet var saken försvann ifrån och hur den såg ut, detta för att kunna visualisera på rätt sätt.
Här följer ett utdrag ur boken PSI-spåret, som handlar om hur man kan hitta försvunna saker.
”en vacker höstdag i början av oktober –91, besökte jag Karin och Erik. Vid tillfället i fråga var det inte meningen att vi inte skulle göra några experiment egentligen. Karin berättade emellertid för mig att hennes ena stövel var försvunnen och att hon misstänkte att tjuven var en liten rävunge som hon sett stryka omkring vid huset. Helt spontant föreslog jag att vi skulle göra ett paranormalt experiment för att söka upp den försvunna stöveln. Vi gick således ut på gräsmattan och letade upp en lämplig sändarplats.
Innan jag sände fick jag se hur den identiskt lika stöveln såg ut, dvs den som lämnats kvar. Jag koncentrerade mig intensivt på dess mönster, form och färg. Samtidigt koncentrerade jag mig på sändning med syfte att en resonans skulle komma till stånd med det likartade objektet som fanns någonstans. Efter några minuter gick Karin sakta runt mig med slagrutan och på ett visst ställe gav den utslag för PSI-spåret. Vi markerade det maximala utslaget, dvs spårets centrallinje. Ytterligare detekteringar gjordes vinkelrätt mot spåret och en klart definierad riktning kunde erhållas. Spåret hade etablerats från sändarplatsen räknat i sydvästlig riktning.
Vi följde denna kurs och Karin detekterade strålningen med jämna intervaller. När vi kommit ca 60 meter in i den omgivande skogen gick vi praktiskt taget rakt på den försvunna stöveln! Karin hade med stor skicklighet detekterat spårets centrallinje nästan spikrakt mellan sändarplats och målobjekt.”
Göte kom i kontakt med fysikern Jens Tellefsen, vice ordförande i Sällskapet för parapsykologisk forskning 1989. Därefter fick Göte även kontakt med Nils-Olof Jacobsson, överläkare i psykiatri i Kristianstad och dessutom forskare i parapsykologi. Dessa båda forskare utförde under långa tidsintervaller och veteskapliga tester under tiden 1991-93 kring Göte Anderssons teori, bl a dubbelblindstudier. Man gjorde totalt 40 olika försök att med metoden hitta olika saker och människor. I 27 fall blev försöken helt lyckade.
Detta ledde till att Jacobsson/ Tellefsen skrev en artikel till en av världens mest respekterade tidskrift när det gäller parapsykologisk forskning., Journal of The Society For Psychical Research, som utges i England. Artikeln fick dela förstapriset i en tävling om de bästa nya rönen på området.
Det är väldigt roligt och stimulerande avslutar en stolt Göte Andersson.
Jag har en ovanligt stark förmåga till inre visualisering, vilket har kommit att spela en stor roll i mitt experimenterande. Genom denna förmåga har jag tränat mig till att projicera eller rikta mitt medvetande utanför mig själv genom att koncentrera mig på t ex ett föremål, en person eller en speciell plats. Det verkar inte som om avståndet har någon betydelse, det kan vara allt från några tiotals meter till flera mil. När jag väl har etablerat denna förbindelselänk mellan det valda målet och mig själv, eller rättare sagt, den plats där jag befann mig i koncentrations- ögonblicket, börjar processen med att lokalisera det spår eller stråk, av mig kallat PSI– spåret, som tycks ha etablerats mellan dessa två platser.
SLAGRUTA SOM DETEKTOR
Som detektor används för det mesta en person som är duktig på att gå med slagruta. Under mina försök har jag kunnat samarbeta med mer än tio kapabla slagrutegångare, som alla, mer eller mindre, har givit goda resultat. Slagrutepersonen går i cirklar runt den plats, där jag sitter, eller där jag har suttit och koncentrerat mig på min visualiseringsuppgift. Vanligtvis i experimentsituationer sker detta utomhus på ett lagom stort fält. Varje gång slagrutepersonen får ett utslag markeras detta på marken. Han går både motsols och medsols för att vara säker i sin avläsning, säger Göte. När nog med träffpunkter har registrerats drar man allmäna slutsatser om stråkets riktning, rätlinjighet m.m. Denna teknik går bra över kortare sträckor, som ett par hundra meter. Om avståndet är mycket större, kilometer eller mil, är detta naturligtvis mycket svårare.
Genom en väns förmedling kom jag i kontakt med Karl Einar Jansson, en slagruteman som ofta anlitats i samband med att man letat efter vatten. När vi först träffades demonstrerade jag fenomenet att åstadkomma ett PSI – spår. Det visade sig att han lätt kunde registrera det med slagrutan, det blev kraftfulla utslag.
FUNGERAR PÅ LÅNGA AVSTÅND
Vid ett tillfälle i början av vår bekantskap fick jag idén att pröva en annorlunda variant av visualisering och sändning. Karl-Einar var villig att vara med i ett sådant försök. Vi letade upp en lämplig sändarplats runt hans hem, som var fri från störningar och satte igång med försöket. Jag berättade givetvis inte i förväg vilken mål plats jag valt ut att tänka på, i annat fall hade det varit ointressant. Vid försöket visualiserade jag att jag befann mig i Karin Erikssons hem, cirka 20 km söderut från Karl-Einars hem. Efter det att sändningsmomentet var klart, detekterade Karl-Einar runt mig i en cirkel både med och motsols och fick distinkta utslag.
ANVÄNDER HUNDAR PSI-SPÅR?
PSI – spårets kurs registrerades sedan ut efter en ganska lång siktsträcka och markeringar gjordes så noggrant som möjligt. Det är vid dessa försök viktigt att få en så rak linje som möjligt. När Karl- Einar var klar tog jag fram karta och kompass och kontrollerade. Till vår stora glädje och överraskning pekade PSI-spåret exakt mot Karins hem!
Kanske PSI-spåret är förklaringen till att exempelvis hundar kan hitta tillbaka till sina forna hem, om de byter ägare och transporteras avsevärda sträckor till en främmande ort. Enligt anekdotiska källor finns mycket rörande exempel på att hundar kan återvända, trots att de transporterats till platser som legat 20 till 25 mil bort. Kanske är det så att dessa hundar genom sin längtan hem skapar inre mentala bilder och visualiserar sitt forna hem, eller husse och matte. Det kan tänkas att de då kan etableras PSI-spår, som djuren s.a.s kan navigera efter. Kanske det hos djur finns något som är analogt eller identiskt med radiestesikänslighet hos människor, så att de kan känna sina egna PSI-spår.
INGEN UNIK FÖRMÅGA
En sak man inte kan undgå att fråga sig i sammanhanget är om den här förmågan att skapa ett tankespår är unik för Göte! Så är emellertid inte fallet utan det har visat sig att en hel mängd människor har förmågan att kunna visualisera föremål på ett sådant sätt att ett PSI-spår uppstår.
Förutom att PSI-spåret är en företeelse som är högintressant för parapsykologer, i och med att det är ett paranormalt fenomen som går att upprepa och på så vis bevisa vetenskapligt, så kan man också ha en del praktisk nytta av det. Man kan använda det till att lokalisera försvunna människor och djur, man kan även använda det till att hitta borttappade saker, under förutsättning att man vet var saken försvann ifrån och hur den såg ut, detta för att kunna visualisera på rätt sätt.
Här följer ett utdrag ur boken PSI-spåret, som handlar om hur man kan hitta försvunna saker.
”en vacker höstdag i början av oktober –91, besökte jag Karin och Erik. Vid tillfället i fråga var det inte meningen att vi inte skulle göra några experiment egentligen. Karin berättade emellertid för mig att hennes ena stövel var försvunnen och att hon misstänkte att tjuven var en liten rävunge som hon sett stryka omkring vid huset. Helt spontant föreslog jag att vi skulle göra ett paranormalt experiment för att söka upp den försvunna stöveln. Vi gick således ut på gräsmattan och letade upp en lämplig sändarplats.
Innan jag sände fick jag se hur den identiskt lika stöveln såg ut, dvs den som lämnats kvar. Jag koncentrerade mig intensivt på dess mönster, form och färg. Samtidigt koncentrerade jag mig på sändning med syfte att en resonans skulle komma till stånd med det likartade objektet som fanns någonstans. Efter några minuter gick Karin sakta runt mig med slagrutan och på ett visst ställe gav den utslag för PSI-spåret. Vi markerade det maximala utslaget, dvs spårets centrallinje. Ytterligare detekteringar gjordes vinkelrätt mot spåret och en klart definierad riktning kunde erhållas. Spåret hade etablerats från sändarplatsen räknat i sydvästlig riktning.
Vi följde denna kurs och Karin detekterade strålningen med jämna intervaller. När vi kommit ca 60 meter in i den omgivande skogen gick vi praktiskt taget rakt på den försvunna stöveln! Karin hade med stor skicklighet detekterat spårets centrallinje nästan spikrakt mellan sändarplats och målobjekt.”
VETENSKAPLIGA FÖRSÖK
Göte kom i kontakt med fysikern Jens Tellefsen, vice ordförande i Sällskapet för parapsykologisk forskning 1989. Därefter fick Göte även kontakt med Nils-Olof Jacobsson, överläkare i psykiatri i Kristianstad och dessutom forskare i parapsykologi. Dessa båda forskare utförde under långa tidsintervaller och veteskapliga tester under tiden 1991-93 kring Göte Anderssons teori, bl a dubbelblindstudier. Man gjorde totalt 40 olika försök att med metoden hitta olika saker och människor. I 27 fall blev försöken helt lyckade.
Detta ledde till att Jacobsson/ Tellefsen skrev en artikel till en av världens mest respekterade tidskrift när det gäller parapsykologisk forskning., Journal of The Society For Psychical Research, som utges i England. Artikeln fick dela förstapriset i en tävling om de bästa nya rönen på området.
Det är väldigt roligt och stimulerande avslutar en stolt Göte Andersson.
| ![]() |
![]() |